Dominicaanse Republiek

Het zestiende seizoen speelt zich af in de Dominicaanse Republiek. De reis begint ondergronds, in de hoofdstad. Vanuit daar worden uitstapjes gemaakt naar het strand, een zoutvlakte en een oud klooster waar de mol zichzelf zomaar bekend zou kunnen maken voor wie er oog voor heeft! Dan reist het gezelschap verder, langs tropische stranden en donkere grotten naar de resorts bij Sosua. Pas hier wordt echt duidelijk dat Klaas de mol is.

1 Estacion Mamá Tingó

Opdrachten
  • Afl 1: De metro De kandidaten stappen omstebeurt in een metro, met elk een opdracht op zak. In totaal moeten 54 mensen verzameld worden op het eindpunt van de lijn. Wat de groep niet weet, is dat één van de deelnemers eigenlijk een andere opdracht heeft.

2 Dunes of Bani

Opdrachten
  • Afl 1: Topito Op een grote zandvlakte ligt een enorme zware topito. De groep moet deze door een aantal vlakken in het zand slepen; hoe verder, hoe meer kandidaten zijn vrijgesteld van de executie. Maar als de groep besluit om de topito in een vlak met geld achter te laten, verdienen ze geld.

3 Las Salinas

Opdrachten
  • Afl 2: Zoutmijnen Bij een zoutwinningsgebied staan vier wagons met zoutsoorten erop geschreven. Die zoutsoorten liggen verspreid over het gebied. De groep moet het juiste zout in de juiste wagon weten te krijgen.

4 Alcázar de Colón

Opdrachten
  • Afl 2: Trappen Art maakt een groepsfoto van een grote groep locals op een trap. Daarna krijgt de groep een kwartier om die foto te reconstrueren.

5 Monasterio de San Francisco

Opdrachten
  • Afl 2: Klooster Vijf duo's krijgen een dilemma. Gaat één van hen een klooster in voor aanwijzingen terwijl de ander jokers krijgt? Of vertrouwen ze elkaar niet voldoende?

6 Museo del Ron Dominicano

Opdrachten
  • Afl 3: Geld matchen De kandidaten worden in groepjes gedropt in het centrum. Iedereen heeft 1/3 van een geldbiljet bij zich. Verspreid door de stad staan vijf palen met de resterende stukjes. Door steeds een eigen biljet te wisselen met wat bij een paal hangt, kunnen de biljetten gecompleteerd worden.

7 Fortaleza de Santo Domingo

Opdrachten
  • Afl 3: Laser Bij een oud kasteel is een hindernisbaan opgebouwd waar 's nachts lasergame wordt gespeeld met schutters en gewapende drones. De groep verdeelt 1500 euro over de kandidaten en moet zoveel mogelijk naar de overkant brengen. Wie weet een verdubbelaar mee te pakken?

8 Parque Mirador de Engombe

Opdrachten
  • Afl 3: Macht over de test Vlak voor de rest begint, mogen de spelers anoniem een bod uitbrengen. De speler met het een-na-hoogste bod unieke mag vijf vragen uit de test wegstrepen, voor zichzelf en de rest van de groep. Wat zal er van de pot overblijven?

9 Playa Grande, Las Galeras

Opdrachten
  • Afl 4: Ondiep water Verspreid over ondiep water liggen 23 kokers met of zonder (min)geld. De kokers hebben cijfercodes en een lijst geeft aan, welke kokers met een kayak gehaald moeten worden. Maar er schuilt gevaar onder het water...

10 Arroyo del Cabo, Samana

Opdrachten
  • Afl 4: Kiezen of delen De kandidaten maken duo's. Er gaan steeds twee kandidaten uit verschillende duo's een steengroeve in om een populair voorwerp te pakken. Ze weten vooraf wat er te halen valt, maar geven ze elkaar de juiste informatie?

11 Playa Frontón

Opdrachten
  • Afl 4: Sleutelroute Bovenaan een bergwand is een kist met twee sloten vastgezet. Voor elk raadsel dat de kandidaten correct oplossen, mogen ze met een willekeurige sleutel de wand beklimmen. Lukt het hen om op tijd de kist los te krijgen?

12 Rincon Beach

Opdrachten
  • Afl 5: Tijdrit Op het einde van een fietsroute stelt Art elke minuut een vraag. Eén kandidaat moet hem de antwoorden geven, terwijl de anderen te fiets en gewapend met portofoon langs het parcours op zoek zijn naar enveloppes met deze antwoorden.

13 Los Haitises

Opdrachten
  • Afl 5: Taíno-tekens De groep gaat per boot op zoek naar negen drijvende tekens van de Taíno-indianen. Als ze deze uit het water oppikken en op de juiste manier samenvoegen, ontstaat een schatkaart waarmee ze de locatie van het geld kunnen vinden.

14 Samada

Opdrachten
  • Afl 5: Verhalen-estafette Aan twee kanten van een hele lange brug staat een verhaaltje. De kandidaten staan verspreid over de brug en moeten het verhaal letterlijk aan elkaar doorgeven. Halverwege de brug moeten de verhalen elkaar dus kruisen.

15 Theatre de Cabareta

Opdrachten
  • Afl 6: Zoek geen verschillen In een theater staat een decor met twee kamers vol meubels.

16 El Teleferico de Puerto Plata

Opdrachten
  • Afl 6: Spaanse les De groep wordt verdeeld over de twee kabines van een kabelbaan. Gedurende de rit moeten ze een rij woorden van Spaans naar Nederlands vertalen en vice versa, maar ze hebben elkaars woordenboek en telefoons bij zich. Art overhoort een kandidaat uit beide groepjes.

17 Monumento de Santiago

Opdrachten
  • Afl 6: Kandidaten weg Verspreid door de stad staan grote poppen van negen kandidaten. De tiende is ergens verstopt; aanwijzingen hiervoor zitten achterop de andere negen poppen. In twee auto's moeten de kandidaten de tien poppen oppikken en daarmee de groepsfoto van aflevering 1 reconstrueren.

18 Verlaten resort bij Sosúa

Adres
Sosúa 57000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 7: Verlaten resort In een verlaten resort liggen de koffers verstopt van alle kandidaten. Omstebeurt mogen ze op pad terwijl de anderen op camera's in de control room meekijken. Maar wie door de picolo's betrapt wordt, ligt uit het spel.

19 Kwartet

Adres
Batey 3, Puerto Plata 57000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 7: Vier op een rij In een loods wordt aan tafel een speciale variant van vier-op-een-rij gespeeld. Als de kandidaten samenwerken kan hier 1000 euro verdiend worden voor de pot. Maar wat als er ook groene en zwarte vrijstellingen liggen en heel veel jokers?

20 Parque Central

Adres
Calle José del Carmen Ariza 36, Puerto Plata 57000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 7: Pop-up restaurant Op een pleintje opent Art een pop-up restaurant. Alles is voor de kandidaten geregeld behalve het eten. Met een klein startkapitaal moeten ze winst zien te maken door elders in de stad het eten te verzamelen voor hun eigen gasten. Lukt het ze de pot te verdubbelen?

21 Centro Del Pueblo

Omschrijving
Kraak de kluis
Adres
Centro Del Pueblo (Ingenio Montellano), Montellano, 57000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 8: Meten is weten Met touwen moet het oppervlak van een enorme fabriekshal in stukken verdeeld worden volgens een tangram-afbeelding. Het aantal Mol-kaartjes op de grond in bepaalde vakken vormt opgeteld de code van een kluis met geld.
  • Afl 8: Geldklokken In een grote fabriekshal zijn klokken verstopt die aftellen vanaf verschillende bedragen. Zodra een klok gevonden en gestopt wordt, is het resterende bedrag voor de pot. Klokken lopen echter door tot ver onder het nulpunt, dus het is zaak om op tijd te komen!

22 Telemedios Dominicanos Canal 25

Adres
Calle 13 131, Santiago De Los Caballeros 51000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 8: Omroep Santiago Drie kandidaten gaan samen een televisieopname bijwonen van een lokale omroep. Een deel van hun teksten zal in het spaans zijn. De vierde kandidaat moet bijhouden welke vijf woorden op haar lijst niet genoemd worden. Elk woord is 250 euro waard.

23 Belive Hotels Bahahibe

Adres
Dominicus 23000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 9: Straatleven De groep krijgt vijf foto's, gemaakt op plekken in een klein dorpje. De opdracht is simpel: Maak deze vijf foto's zo goed mogelijk na, in precies dezelfde setting en met dezelfde of soortgelijke personages. Elke foto is 200 euro waard, met een bonus als alle foto's juist zijn.

24 Bahahibe

Adres
Parqueo Principal, Los Melones 23000, Dominicaanse Republiek
Opdrachten
  • Afl 9: Van voor naar achteren Eén van de kandidaten krijgt een bodycam. De anderen moeten hem door een druk resort leiden, naar Art. Onderweg komen ze geld tegen. Dat mogen ze alleen houden als de bodycam geen enkele gast op de foto zet!

25 Isla Saona La Altagracia

Adres
Mano Juan 23000, Dominicaanse Republiek