De eerste opdracht wordt gespeeld op het terrein van een oude fabriek. Art benadrukt nog even dat er een hele magere pot is, die flink moet worden aangevuld. Er is nu 2000 euro te verdienen, die in een kluis gaan. Als de kluis binnen een half uur geopend wordt, is de inhoud voor de pot. Er ligt ook een soort tangram op tafel die het oppervlak van de loods representeert.
Op de vloer van de loods liggen tegels. Als de groep de loods net zo indeelt als de tangramvakken, kunnen ze de code van de kluis achterhalen: Het gaat om het aantal cijfers in de vakken 6, 3, 5 en 2. Ze krijgen slechts één kans om de kluis te openen.
Annemieke stelt voor om de breedte van het speelveld te meten en in tweeën te delen, zodat ze de puzzel ook in twee delen hakken. Taeke en Tim verdiepen zich verder in de tangram-puzzel en Klaas gaat aan de slag met de touwen. Annemieke probeert vooral te zien wie er aan het mollen is. En na tien minuten is er veel bedacht maar weinig gedaan.
Maar als ze in het veld kijken, staan er al palen waar de lijntjes tussen gespannen kunnen worden. Er staan wat landbouwspullen in de weg, maar het is niet al te lastig om de touwen te spannen. Het is alleen wel belangrijk dat de touwen strak gespannen worden, want de tegeltjes liggen gevaarlijk dicht in de buurt van de lijnen.
Wanneer de groep gaat tellen, ontstaat er nog wat verwarring, maar door als groep alles te checken, komt de groep uit op de code 3217. De deur lijkt even niet open te gaan… maar dan klinkt er een klik en is de 2000 euro in de pot!