Voor de volgende opdracht rijdt de groep met een bus Medellin uit. De keuze is aan de kandidaten: Drie in kooien ingesloten boten worden van de start naar de finish gesleept; van geld verdienen naar geld verliezen. Die verplaatsing kan alleen gestopt worden door elkaar op tijd te bevrijden en terug te varen naar de start.
Hoeveel geld ze daarmee verdienen bepalen ze zelf; een kwestie van op het juiste moment beslissen welke kant het op moet gaan. De speeltijd bedraagt 35 minuten. Er moeten vier duo"s gemaakt worden, waarvan er eentje de anderen kan bevrijden.
De teams zijn snel gemaakt: Merel met Rick-Paul, Niels met Evelien, Sarah met Robert en Jamie met Sinan. Die laatste gaan de rest bevrijden. Daarvoor moeten ze eerst de vier getallen aan de zijkanten van elke kooi vinden; die vormen de code van het cijferslot. Vooraf is niet bekend, bij welk cijfer de code begint maar de cijfers hangen op volgorde.
Het duo vaart eerst naar de voorste kooi met Niels en Evelien. Niels loopt te prutsen maar bij de eerste cijfervolgorde lukt het ze wel direct. Ze hebben een scherm mee met geld dat vanaf 0 afloopt. Bij -100 varen ze de kooi uit, terug naar het startpunt.
Dan zijn Sarah en Robert aan de beurt. Die discussiëren lang wat nu de juiste strategie is. Ook bij hen is het direct raak bij de eerste poging. Robert ziet -150 staan op hun scherm en vindt dat ze zo snel mogelijk moeten gaan. Sarah beseft al, dat ze nu hooguit 150 euro gaan verdienen.
Rick-Paul en Merel lijken wel te snappen wat er moet gebeuren. Maar Sinan en Jamie dringen aan, want de rest van de kandidaten is al bij het startpunt terug. Ze zijn trots op hun tempo en weten toch Merel te overtuigen. Jamie maakt er nog een wedstrijdje van ook. Rick-Paul en Merel trappen daarin en vertrekken bij -250 euro.
Uiteindelijk blijkt dat de klokken tot -750 euro zouden aflopen. Wie bij dat bedrag snel zou ontsnappen en terug zou varen, zou 750 euro verdienen voor de pot. Nu is slechts 500 euro verdiend van de maximale 2250 euro.