In een klaslokaal van een basisschool staan grote informatiekaarten met gegevens over alle kandidaten. De kandidaten krijgen een kwartier om ze goed te lezen want deze informatie is nodig voor de test én voor de volgende opdracht. Vervolgens worden twee personen gevraagd met een goed geheugen die ook nog eens goed kunnen rekenen.
Nazife werpt zich op als rekenwonder en gaat samen met Sigrid aan de slag. Ze krijgen een pincode waarmee ze F5000 prijzengeld van een Schotse bankrekening kunnen halen. Ze moeten dan wel de pincode en de locatie van de bank weten. Daarvoor moeten ze op een computer de geboortejaren van alle andere kandidate invoeren. Per goed antwoord verdwijnt een stukje kaart, zodat steeds duidelijker wordt in welk gedeelte van het dorp de bank zich bevindt. Door een typefout houden ze één vakje extra over.
Daarna moeten ze een grote som op het schoolbord oplossen. In deze som moeten ze allerlei gegevens invullen zoals het aantal honden, de schoenmaat enzovoorts. Bij twijfel mogen ze hulp vragen aan andere kandidaten, maar dat kost wel 15 minuten speeltijd per extra kandidaat. Ward en Nico worden erbij geroepen en zij helpen de puzzel af te maken. Daarmee wordt de pincode gevonden en dan kunnen Sigrid en Nazife op pad naar de Scottish Bank. Ze vinden de bank net binnen de tijd, maar weten Angela pas een minuut te laat te bereiken. Dat kost ze F5000 gulden en de pot komt dus op F19000.